Bruttokate / myyntikate / käyttökate
Otsikossa on lueteltu kolme tärkeää tunnuslukua, joita säätelemällä ratkaiset sen kuinka kannattavaa yrityksesi liiketoiminta on. Tunnetko niiden eron? Kate on kaikista tärkein yksittäinen taloudellinen osa-alue, johon yrittäjän täytyy kiinnittää erityisen paljon huomiota. Yrityksen katerakenne riippuu tietenkin hyvin paljon toimialasta mutta yhdenvertaisuuksia löytyy vähintäänkin käyttökatteen osalta.
Bruttokate on sinällään hyvin yksinkertainen käsite ja se muodostuukin tuotteen osto- ja myyntihinnan välisestä erotuksesta. Bruttokatteeseen voidaan siis vaikuttaa lähinnä etsimällä edullisempia tuotteita ja toimittajia tai nostamalla myytävän tuotteen ulosmyyntihintaa sekä vähentämällä omia alennuskampanjoita, joita yritykset käyttävät myyntinsä edistämiseen ja varastojensa pienentämiseen. Kannattavuuden kannalta sillä on todella suuri ero käytätkö kampanjoissasi esimerkiksi -15 % vai -20 % alennuksia.
Käytännössä erilaiset kassa- ja muut alennukset nykyisten ja uusien toimittajien kanssa ovat tehokas keino bruttokatteen parantamiseen. Muista siis aina neuvotella ehdoista ja vältä niin sanottuja listahintoja. Mikä on hyvä bruttokate riippuu pitkälti tuotekategoriasta. Vanha viisaus siitä, että ostamalla - eikä suinkaan myymällä - tehdään yrityksen tulos, on aika lähellä myös totuutta.
Myyntikatteesta on vähennetty myyntiin kohdistuvat kulut, joita voi alakohtaisesti olla joko todella paljon tai ei juuri ollenkaan tai jotain siltä väliltä. Alat, joissa myyntiin kohdistuvia kuluja on paljon, täytyy tehdä jatkuvaa työtä, että kyseiset kulut saadaan pidettyä edes nykyisellään, saati että niitä saataisiin hilattua alaspäin - lähes jokaisella toimittajalla kun on tapana tehdä vuosittaiset tasokorotukset hintoihin. Suoraan myyntiin kohdistuvia kuluja voivat olla esimerkiksi kuljetus-, pakkaus- ja markkinointikustannukset. Etenkin kuljetuksen ja markkinoinnin osalta kulut voivat olla jopa yhtiön suurimmat kuukausittaiset menoerät ja niihin tasaisin väliajoin kohdistuvat tasokorotukset aiheuttavat luonnollisesti haasteita, joihin oikein reagoimalla voidaan yritystoiminnan kannattavuutta parantaa reilusti.
Käyttökatteesta on edellisten lisäksi vähennetty yrityksen kiinteät kulut eli ne kulut, jotka pysyvät kuukaudesta toiseen samoina riippumatta myynnin määrästä. Näitä kuluja voivat olla yrityksestä riippuen toimitilakulut kuten vuokra ja sähkö ja esimerkiksi henkilökunnan palkat. Muista siis olla tarkkana kiinteiden kulujen kanssa, sillä näihin kuluihin et välttämättä voi vaikuttaa tilanteessa, jossa kuluja täytyy saada alemmaksi nopeasti. Viimeiset vuodet ovat opettaneet, että markkinoilla voi tapahtua asioita niin sanotusti yön yli ja maailma on kovin toisen näköinen huomenna kuin mitä se oli tänään. Muista siis aina ja kaikissa tilanteissa turvata yritystoimintasi parhaat mahdolliset jatkon edellytykset.
Ole vain rohkeasti yhteydessä, jos voimme olla avuksi. Yhteystiedot löydät täältä.
Pro-Ratio Ekonomipartner, taloushallintoa ammattitaidolla. Tilitoimistopalvelut koko Suomessa.